Pages

Wednesday, August 19, 2015

24 - Kita Adalah Pilihan Kita

Assalamualaikum,

Bismillahirrahmanirrahim,


Alhamdulillah hampir setahun usia perkahwinan dan terlalu banyak anugerah terlalu banyak kurniaan dari Allah melalui perkahwinan ini. Ya Allah, alhamdulillah ya Rahman ya Rahim. Banyak perubahan baik, Banyak pertambahan kebaikan, dan insyaAllah semakin dekat dengan Al-Quran. Doakan saya diizinkan Allah untuk menghafal sekurang-kurangnya Juz Amma sebelum saya meninggal dunia. Ameen~






Tak mudah berkahwin dan menjadi seorang yang tiada apa-apa untuk ditunjukkan. Antara cabaran yang dihadapi dari awal hingga kini adalah, tentang kerjaya, tentang harta, tentang anak, dan harapan orang lain pada saya. Pilihan saya agak kontra dengan harapan orang lain terhadap saya. Cabarannya, bagaimana caranya saya hadapinya dengan harmoni dan sejahtera dalam lingkungan redhaNya.

Solusinya mudah.

Al-Quran dan Sunnah.

Segala cabaran, dibimbing Allah untuk menghadapinya. Tanpa Allah, kita kesengsaraan lagi kesempitan. 


Bak kata ustaz saya,
Sila pilih A atau B:

A) al-Baqarah: 152 @ ingat Allah, dan Allah ingat kita..

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ
Karena itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku.


atau..

B) at-Taubah: 67 @ lupa Allah, Allah lupakan kita..


نَسُوااللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
Mereka telah lupa kepada Allah, maka Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu adalah orang-orang yang fasik



Maka, solusi kepada kehidupan yang serabut lagi menyerabutkan saling salah menyalahkan rasa tidak cukup dan penuh kesengsaraan itu, adalah kembali pada Allah. Usaha belajar memahami Al-Quran (manual kehidupan kita). Betulkan cara hidup kepada yang Fitrah dan betulkan apa yang di dalam Hati dan dalam Fikiran. 

Dan dengan ini, saya syukur kerana Allah kurniakan saya pasangan yang walau ada kontra di banyak sudut, tetapi tetap seiring sehati sejiwa untuk menemui redhaNya. Moga kami istiqamah berada di atas jalan Taqwa walau dilanda apa ujian sekalipun dan kekal bersama hingga Jannah tanpa dihisab ameen~


InsyaAllah, bertemu kita di tulisan akan datang. hehe

Wallahu a'lam.


No comments:

Post a Comment