Pages

Monday, January 6, 2014

17 - Salah satu tips unik bebas diri dari jadi hamba Duit.

Assalamualaikum,


Bismillah,

Kita selalu letak value duit sebagai tanda kegembiraan pada material yang lebih fizikal. Kadang-kadang, kita tak mempersoalkan langsung tentang jumlah wang yang kita sanggup bayar.

Contohnya, shopping baju branded yang cantik cantik, shopping aksesori yang indah indah, make up mahal-mahal, beli kereta, rumah mahal-mahal dan sebagainya memenuhi kegembiraan fizikal. Rumah mahal, kereta mahal, tapi kita sanggup beli sebab kita have no option dan terima hakikat tu.


Tapi, agak sukar orang nak cari sesuatu yang memenuhi keperluan spiritual. Dan almost tak pernah atau sangat JARANG kita SANGGUP untuk keluarkan duit untuk invest kepada keperluan spiritual. Contoh, ramai persoal kenapa ceramah, program, workshop yang mengandungi hal agama dan transcendental diletak harga yang "mahal"?

Konsert lagu, beratus kita sanggup bayar untuk dapat seat depan sekali. Tapi, perkara agama kita rasa sangat berat dan berkira-kira. Malah yang free pun kita rasa berat nak turut serta. Saf depan sekali di masjid pun susah nak rebut.



Sebab manusia belum faham value keperluan spiritual. Yang sebenarnya lebih tinggi nilainya dari duit. Kalau kita rasa mahal, kita masih belum bebas dari jadi hamba duit.

Bila kita tak memiliki material fizikal seperti orang lain, kita rasa kita sangat miskin dan rendah diri dengan manusia sebab pakai kereta buruk, pakai baju tak branded, tak make up, rumah teres je, aksesori murahan.

Padahal, bila keperluan spiritual kita tak dipenuhi lah kita sebenarnya sangat miskin dihadapan Allah. ni apa yang saya rasa. (astaghfirullah)



Bukanlah bermaksud keperluan dunia dan hal fizikal kena diabaikan...sebab itu dah jadi tak selari dengan fitrah.

Tapi, periksa semula, beza value duit dan keperluan spiritual. Betulkan semula value duit kita ke arah mana. Dunia atau akhirat?

Maka, salah satu tips simple yang boleh kita mula amalkan adalah, bila kita dapat tips atau ilmu yang baik dari seseorang atau kita jumpa bahan di internet yang memotivasikan/mencerahkan spiritual kita, maka kita keluarkan sejumlah duit dan beri pada insan yang menyampaikan atau sesiapa yang memerlukan sebagai value dan tanda kita raikan kegembiraan dan rasa kesyukuran memanjakan spiritual kita.

Atau have that willingness to invest your money, bila jumpa kuliah agama, program atau workshop yang mendekatkan diri pada Allah. Lebih kenal diri, hakikat hidup, membimbing kehidupan untuk lebih kenal Allah dan dekat denganNya.

Sesungguhnya, perasaan bahagia dalam apa jua keadaan itu, takkan wujud tanpa kenal Dia. Kalau asyik stress, meaning keperluan spiritual bermasalah. Asyik complain dan marah-marah, meaning ada something wrong dalam hubungan kita dengan Allah.



Coach saya nasihat, put first thing first:-

Start with Transcendental (sila google dan fahamkan sendiri)

then Spiritual Happiness will come,

diikuti Emotional Happiness,

then Intellectual Happiness

dan finally capai Physical Happiness.

InsyaAllah.






Wallahu a'lam.
(^_^)

-----------------------------------------------------------------
Korang nak bebas?
Ada solutionnya.
InsyaAllah in upcoming post.

p/s: heading to total freedom insyaAllah.

No comments:

Post a Comment